17 mars 2008

Lördag 15/3, På lördagspromenad i Zhuhai med en karta i fickan

Idag är det lördag och ledig dag. Gussawa lyckades inte trolla med knäna och få rätt på ugnarna och lödprofilerna igår så vi har fortfarande inte kommit igång. Stackars Gustavo får därför jobba idag också medan Calle och jag passar på att vara lediga. Calle ska flytta in i sin lägenhet idag så efter frukosten skildes vi åt för att roa oss på egen hand. Jag beväpnade mig med en karta och gav mig ut på stan på en långpromenad i omgivningarna. Zhuhai ligger vid vattnet tvärs över från Hong Kong, längst ut på en halvö, och jag siktade in mig på en park som Calle tipsade om, och på strandpromenaden Lovers Lane som jag har åkt bil längs med innan. Vädret har varit riktigt fint hela dagen, solsken och så klar himmel som man nu kan få här, och man kan inte säga att jag var ensam på min promenad. Det var mycket folk ute och strosade i parken, flög drake, åkte trampebåt, skvalpade runt i genomskinliga bollar eller bara satt i gräset och fikade. Jag mötte en annan västerlänning på promenad i parken, annars kände jag mig ganska ensam. Och uttittad, som vanligt. Den vanligaste reaktionen när jag mötte folk på min promenad idag var att de helt ogenerat stirrade mig i ansiktet, sen mönstrade de mig från topp till tå och avslutade med att fnissa lite åt mina vita (och i deras tycken enorma) gympadojjor och mina vita ben. Jag har nämligen promenerat runt i t-shirt och 3/4 byxor idag eftersom det är så varmt och gott. Och det är inte direkt några solbrända smalben som tittar fram. Snacka om vinterblek. Jag fick dessutom höra ett och annat "Lao wei" viskas/skrikas fram idag när jag passerade. Jag vet inte den exakta översättningen av Lao wei, men det är i alla fall vad de kallar oss utlänningar. De flesta kineser stirrar stort på mig och går i en liten båge runt mig när vi möts, utom de lite längre kineserna som smyger ganska tätt inpå mig, Jag tror att det är för att mäta sig mot mig och kolla om de är längre, men idag har jag inte sett någon som slår mig. Jag var ute och traskade i ganska maklig takt i två och en halv timme och kan konstatera att Zhuhai faktiskt verkar vara ett ganska trevligt ställe.
Eftermiddagen spenderade jag på rummet med att slappa, läsa lite mail och kolla på film, jag insåg när jag kom tillbaka till hotellet att det faktiskt var ganska varmt och soligt och jag blev mer sliten av min långpromenad än vad jag trodde. Och röd på näsan och kinderna så jag var alldeles varm i ansiktet. Lite lyx unnade jag mig också med en manikyr på hotellets beauty salong där jag fick njuta av kinesiska såpoperor på tv samtidigt som jag fick mina naglar fixade. På kvällen sammanstrålade jag med Calle och Gustav och så Lars och hans familj som har kommit hit nu också. Lars ska stanna i Zhuhai i knappt två månader och har sambon och sina supersöta tvillingtjejer med sig. Tjejerna är bara åtta månader gamla och väcker stor uppmärksamhet här i Kina. Vi träffades på bargatan på Golden Elephant Restaurang, en thai restaurang som ingår i samma lilla kedja som där vi åt första kvällen. Än en gång supergott!

Inga kommentarer: