12 december 2008

Mor har inspirerat mig


Jag har bakat bullar! Något som jag aldrig har haft tålamod till tidigare. Saker som jag inte kan göra klart med en gång i köket gör jag inte. Till exempel saker som måste jäsa. Men nu går jag ju ändå här hemma och lullar med Lukas så då finns det faktiskt både tid och tålamod (tror jag) till att prova. Jag försökte till exempel göra pizzabullar tills vi skulle till stugan. Låter enkelt men tänk vad fel jag hade. Det blev inte pizzabullar, det blev pizzablaffor...eller pizzakomockor... Inte vackra. Men riktigt goda.
Min mor har i alla år bakat nästan allt bröd hemma och då kan man tycka att nån liten uns av hennes talang skulle smitta av sig på mig. Men jag vet inte det. I alla fall bistod mor med glada och uppmuntrande tillrop i tisdags när jag var hemma så idag tog jag mod till mig och svängde ihop en bulldeg. (Det lät proffsigt va?) Och det här är resultatet. 28st riktigt smarriga (om jag får säga det själv) ostbullar. Jag kan knappt bärga mig tills Peter kliver innanför dörren och möts av doften av nybakade bullar, han kommer att tro att han har klivit in i fel hus!

Inga kommentarer: