15 augusti 2006

Veckans betraktelser

Veckans billigaste frukost (kanske)
I morse ville lilla damen i frukostmatsalen veta mitt rumsnummer, när jag hade sagt 4080 v-ä-l-d-i-g-t långsamt fyra gånger, och hon fortfarande envisades med att skriva 4087 så gav jag helt enkelt upp och gick och satte mig. Zero och seven låter förvillande likt i kinesiska öron tydligen. Återstår att se om frukosten letar sig in på min räkning eller om stackaren i 4087 får betala för en extra frukost.....

Veckans dyraste strumpor:
Vi har spelat golf idag. När vi äntligen hade lyckats skaka fram ett set med klubbor till mig (tog en halv evighet att få dem att förstå att jag INTE ville spela med dam-set, jag vill ha herr-set), köpt bollar och fått grejorna på golfbilen, DÅ kommer de små caddie-tanterna på att mina skor är "no good". Bu-hao. Jag hade en variant av kombinerad joggingsko och sandal på foten, men det gick uppenbarligen inte för sig att knalla ut på deras bana i dem. I stället fick jag snällt gå in och hyra mig ett par golfskor för 50 spänn, och köpa mig ett par sockar. Sockar för 118 RMB!!!!! Trodde jag skulle få dåndimpen men det var inte mycket att be för....bara att betala och se glad ut.

Veckans fågelholk:
Så var det då dags att försöka skramla fram ett par golfskor som skulle passa fru Neikells nätta små fossingar. Tur att man har lärt sig det kinesiska ordet för "stor", används oftast i samband med ölbeställningar, men det funkade på golfskor också. Lilla tanten hämtade papper och penna så att jag fick skriva ner min storlek, hon började försiktigt med att skriva "40?" och såg mycket häpen ut när jag skrev "43" och sa "dade" - stor! Det var väl OK, men ni skulle sett minen på den lilla skinntorre gubben som blev vägskickad för att hämta skor inne på herrarnas. Ögon som tefat och en mun som en fågelholk. Och han hade uppenbarligen inte fattat någonting eftersom han kom tillbaka med ett par 41or och ett par 45or..... En runda till krävdes innan han skakade fram ett par 43or som jag kunde trava ut på banan i. Naturligtvis förföljd av ett hysteriskt fnittrade från tjejerna i klubbhuset....Nåja vad står man inte ut med för att få spela en runda golf.

Veckans farthinder:

Någon hade tappat ut ett lass med ölflaskor på vägen, glaskross överallt! Spexigt.

Inga kommentarer: