24 augusti 2006

Några nya betraktelser från veckan i Beijing

Veckans hjärtklappning:
Zhang Ling kom och hämtade mig på flygplatsen för att köra mig till hotellet i går kväll. Det var stopp på motorvägen och det är mot Tjingelingens principer att stå i kö, de gånger han fastnar i bilkö innebär stora påfrestningar för hans stolthet... Alltså bar det av in i kineskvarteren på grusvägar mellan husen. Vänstersvängen in bland husen blev något skräckfylld. Bilarna i mötande släppte snällt igenom oss, men bussen som kom i full karriär på vägrenen kom obehagligt nära min högerdörr! Bussen stod på hejdarna och allt gick bra, det var inte ens riktigt nära, flera meter i mellan, men hjärtat rusade. Och Tjingelingen fick ur sig en riktigt lång och (tror jag) svavelosande harang på kinesiska till busschauffören. Phew!

Veckans bedövning:
Jag fick bestämma både restaurang och mat i går kväll. Vi var ett gäng på nio pers som gav oss av till restaurangen vid Ritanparken där de enligt fru Kjerrman serverar "världens godaste sötsura fläsk". Och enligt min mening har de grymt god stark mat. Så jag beställde in lite av varje, bland annat min favvisrätt friterad biff med chili. Så nu är jag anklagad för att ha bedövat smaklökarna på hela gänget =) Engelsmannen Jerry tog en tugga av biffen, blev knäpp tyst, andades ett tag innan han vände sig till mig och sa "you are gonna smoke a turd in hell for this!". Hehehe.... det kan det vara värt!

Inga kommentarer: