17 januari 2015

Framtidstankar

Följande konversation utspelades mellan mig och Lukas i morse.
L: Mamma, om tjugo år, då är jag tjugosex
C: Mmmm, det är rätt. Vad tror du att du gör då?
L: Hmmm.... Jobbar.
C: Okej. Med vaddå?
L: Vaddå?
C: Ja, alltså. Vad tror du att du gör på ditt jobb?
L: Men mamma. Det kan jag inte bestämma NU. Jag är bara SEX år gammal!
C: (försöker låta bli att fnissa...) okej, jaja, det har du ju rätt i.
L: Då är Linus tjugotre. Jag tror att han ligger hemma och slappar då. Med en surfplatta.
C: (försöker VERKLIGEN låta bli att fnissa...) Mhm, tror du DET?

Lång tystnad.

L: Mamma. Om FYRTIO år, då är jag fyrtiosex.
C: Mmmm, det är rätt
L: Hur gamla är du och pappa då?
C: Pappa är åttiotre och jag åttio. Tar du hand om oss då?
L: Mmmm. Kanske. Om jag inte glömmer bort er

1 kommentar:

Magnus sa...

Helt underbart :-) !

Magnus