19 augusti 2009

Malmöfestivalen och en ny favorit

Årets besök på Malmöfestivalen klarades av i går, det blev som vanligt en smakprovningsrunda till lunch. Inte för att där är så himla mycket nytt att prova, man känner igen det mesta, men det hör liksom till, man ska in i oset på Gustav och trängas bland folk. Numera tillhör vi ju dessutom vagnmaffian... Vi mjukstartade med en dansk fläskesteg hos Husie IF, ett säkert kort som fick godkänt även i år. Därefter gick vi faktiskt förbi ännu ett säkert kort utan att stanna nämligen Louisianas Cajunkyckling med idahopotatis och lime/vitlökssås, i stället fick det indiska stället en chans med en festivaltallrik som innehöll chicken tikka, en biffgryta, samosas, sallad och ris, även det fick klart godkänt med lite stark chilisås som extra krydda. På vägen tillbaka så fyllde jag på med en stekt sill på knäckebröd (mums!) innan vi avslutade huvudrätten med ett afrikanskt grillspett med sötpotatis som tar mitt förstapris i avsmakningen. Som efterrätt slog Peter till på en strut minimunkar som faktiskt var så goda att jag snodde en eller två. Totalt sett ett besök som fick väl godkänt, inga nitlotter i år heller. Tyvärr har det inte blivit några fler besök på festivalen, jag var sugen på Bob Hund konserten men jag hade satt mig lite för bekvämt till rätta i soffan i söndags för att orka ta mig in till Malmö till halv tio och i måndags var jag och Lukas laddade och redo för att se Johnossi men vi avstod på grund av det usla vädret. Trist med spöregn.

Den nya favoriten då? Jo, håll i er - Lena Philipsson! Jag lyssnade på henne som sommarpratare idag och hon gjorde ett riktigt bra program. Hon lyckades presentera sin karriär och framstå som en hårt arbetande och seriös artist samtidigt som hon drev med sig själv i en och en halv timme. Lyssna! Har även börjat på Herman Lindqvist och det verkar riktigt lovande, hans beskrivning av frankrikes president är störtskön.

Inga kommentarer: